Audyty sklepów internetowych - ikonaAudyty sklepów

W przypadku sklepów internetowych odpowiednia optymalizacja jest szczególnie istotnym aspektem. Przede wszystkim ma ona realny wpływ na wygodę korzystania ze sklepu przez użytkowników co ma spore znaczenie dla podejmowanych przez nich decyzji zakupowych. Sprawnie działający sklep którego obsługa jest intuicyjna nawet dla kogoś kto odwiedza go pierwszy raz to podstawa walki o zainteresowanie użytkowników oraz ich pozytywne opinie o sklepie mające niebagatelne znaczenie w kontekście budowy jego marki.

Oczywiście optymalizacja sklepu jest też istotna ze względu na wyszukiwarki internetowe posiadające konkretne wytyczne dotyczące tego jak zoptymalizowane powinny być nie tylko sklepy internetowe ale wszystkie witryny. Bez właściwej optymalizacji pod wyszukiwarki trudno jest myśleć o wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Bardzo ogranicza to również pozycjonowanie na frazy z długiego ogona (long tail) co w przypadku sklepu jest naprawdę dotkliwą stratą. Większość sklepów internetowych ma bowiem potencjał aby pojawiać się na setki czy nawet tysiące tego typu fraz i pozyskiwać w ten sposób spory ruch który dodatkowo charakteryzuje się wysoką jakością. Potencjał ten jednak pozostanie niewykorzystany jeśli sklep nie zostanie zoptymalizowany.

O tym jak prezentuje się kwestia optymalizacji sklepu internetowego a więc na ile jest on przystosowany do potrzeb użytkowników a także czy spełnia wytyczne wyszukiwarek internetowych najlepiej jest przekonać się zlecając jego kompleksowy audyt. W ten sposób można skutecznie skontrolować poziom optymalizacji sklepu internetowego i znaleźć ewentualnie elementy które jeszcze wymagają dodatkowych prac. Profesjonalny audyt nie powinien jedynie wskazywać problemów z optymalizacją ale zawierać też wskazówki co do tego co ewentualnie należy zmienić i jak rozwiązać konkretne problemy.

Elementy audytu

Zgodność z wytycznymi wyszukiwarek (SEO)

Sklep internetowy mający osiągnąć sukces musi być odpowiedni dopasowany do wymogów użytkowników mających stać się jego klientami. Jednak nie można przy tym również zapominać o konkretnych wytycznych przygotowanych przez wyszukiwarki internetowe i określających wiele elementów a także aspektów funkcjonowania sklepu o których właściwym dostosowania należy pamiętać. Zastosowanie się do tych wytycznych jest wysoce wskazane jeśli pragnie się osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i nie narażać się na kary mogące doprowadzić do naprawdę drastycznego spadku ruchu. Dlatego właśnie tak istotna jest odpowiednia optymalizacja i to najlepiej uwzględniona już na etapie projektowania sklepu i jego tworzenia.

Profil linków

Strona nawet najlepiej zoptymalizowana nie będzie miała zbytnich szans na zaistnienie w wynikach wyszukiwania jeśli nie będą prowadzić do niej żadne linki. Pomimo wielu zmian w algorytmach wyszukiwarek to nadal linki są jednym z istotniejszych czynników mogących decydować o tym jak wysoko w wynikach wyszukiwania pokazywać się będzie dana strona. Obecnie jednak to nie ilość linków jest kluczową wartością a ich jakość definiowana przez rodzaj serwisów z których pochodzą, ich zgodność tematyczną czy też rodzaj wykorzystywanych do linkowania anchorów. Te jak również wiele innych aspektów składa się na profil linków witryny obrazujący jakość jej dotychczasowego linkowania.

Widoczność w wynikach wyszukiwania

Nawet najlepiej przygotowany sklep internetowy nie odniesie sukcesu jeśli użytkownicy nie dowiedzą się o jego istnieniu. Dziś najskuteczniejszą metodą dotarcia do nich jest wyszukiwarki internetowa dzięki której łatwo uzyskują dostęp do potrzebnych im informacji znajdując interesujące strony internetowe. Jeśli marzy się o odpowiednio dużym ruchu i to jeszcze odpowiedniej jakości to kluczowe jest aby pojawiać się w wyszukiwarce na jak najwięcej branżowych fraz na wysokich pozycjach. Tym właśnie jest widoczność w wynikach wyszukiwania określająca właśnie ilość fraz na które pojawia się witryna oraz zajmowanych pozycji.

Duplikacja treści

Identyczny opis produktu widziany w różnych sklepach internetowych to sytuacja z którą spotkała się zapewne większość użytkowników dokonujących zakupów w sieci. Dla części z nas jest to nieco denerwujące a inni nie zwracają na to nawet uwagi. Mimo wszystko nie jest to jednak problem który można bagatelizować mając swój własny sklep internetowy. Unikalność treści jest bowiem jednym z czynników na które zwracają uwagę wyszukiwarki i jednocześnie jedną z najczęstszych przyczyn nakładania przez nie kar i radykalnych spadków w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc nasz sklep internetowy nie może osiągnąć wysokich pozycji lub też nagle jego pozycje na wiele fraz radykalnie spadły to przyczyną może być właśnie używanie zduplikowanych opisów produktów.

Szybkość działania

Z racji tego że zawsze się gdzieś spieszymy nie lubimy tracić czasu. Niestety w przypadku wielu sklepów internetowych użytkownicy na taką stratę czasu są narażeni poprzez zbyt wolne funkcjonowanie sklepu. Dzięki powszechnemu dostępowi do naprawdę łącz przyzwyczailiśmy się już do tego że każda strona internetowa bez względu na to czy jest to prosta strona firmowa czy też rozbudowany sklep internetowy otwierają się błyskawicznie. Konieczność czekania kilku czy nawet kilkunastu sklepów prowadzi do frustracji, która może całkowicie zniechęcić użytkownika do odwiedzin. Przyczyny zbyt powolnego działania sklepu bywają przeróżne może to być zarówno zbyt duży ruch, którego nie jest w stanie sprawnie obsłużyć serwer ale też brak optymalizacji w wyniku czego użytkownicy zmuszeni pobierać są wiele zbędnych danych otwierając stronę sklepu.

Zgodność z urządzeniami mobilnymi

Popularność urządzeń takich jak smartphony czy tablety i to jak chętnie są one wykorzystywane do korzystania z zasobów sieci sprawia że dostosowanie do nich swojego sklepu jest obecnie koniecznością. Poprawne działanie na niewielkich ekranach urządzeń mobilnych a także intuicyjny interfejs są niezbędne aby umożliwić mobilnym użytkownikom możliwość sprawnego dokonywania zakupów. Dlatego właśnie warto sprawdzić czy sklep internetowy poprawnie wyświetla się w przypadka otwarcia go na tablecie czy smartphonie a także czy jego interfejs został na tyle przemyślany że korzystanie z niego na ekranie dotykowym nie sprawia żadnych problemów związanych choćby ze zbyt małym rozmiarem niektórych elementów.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sklepach internetowych lub masz pytania dotyczące naszych usług skorzystaj z naszej bazy wiedzy lub po prostu napisz do nas

Baza wiedzyWyślij zapytanie