Czy sukces w pozycjonowaniu jest mierzalny?

Czy sukces w pozycjonowaniu jest mierzalny?

Optymalizacja sklepu

Choć oczywiście konwersja jest jednym z istotniejszych wyznaczników efektywności prowadzonych działań marketingowych to warto nie skupiać się jedynie na niej i przeanalizować kampanie marketingowe jakie prowadzimy również z uwzględnieniem innych czynników. Ze wspomnianych raportów Google Analytics możemy bowiem dowiedzieć się również sporo o zachowaniu użytkowników trafiających do naszego sklepu. Wśród prezentowanych nam danych są między innymi te dotyczące przeglądanych przez nich podstron. Dzięki tym informacjom przekonamy się czy prezentowane w wynikach organicznych strony naszego sklepu są właśnie tym czego szukają użytkownicy i czy przygotowana przez nas oferta jest dla nich atrakcyjna.

W tym wypadku jednym z czynników świadczących o tym że nasz sklep internetowy jest dobrze zoptymalizowany a oferta jest atrakcyjna będzie niski współczynnik odrzuceń świadczący o tym że użytkownika zainteresowało to co mamy mu do zaoferowania. Jeśli użytkownik trafia na stronę naszego sklepu i oferta jaką mu przedstawiamy jest dla niego interesująca a dodatkowo nie ma on żadnych problemów z nawigowaniem po naszym sklepie i łatwo może znaleźć to czego potrzebuje to z pewnością już możemy mówić o pewnego rodzaju sukcesie w odniesieniu do właściwie wykonanej optymalizacji.

Nie bez przyczyny wspomnieliśmy jednak o łatwości z jaką użytkownik może nawigować po ofercie sklepu bowiem niekiedy ten sukces może być tylko pozorny a sam niski współczynnik odrzuceń może nam dawać złudne poczucie że wszystko jest w porządku. Zawsze dla pewności należy dokładnie przeanalizować dane dotyczące zachowania użytkowników gdyż potencjalny kupujący wcale nie musi zniechęcić się do sklepu już na pierwszej jego stronie. Może się bowiem okazać że wprawdzie dana oferta nie zainteresowała go jednak coś skłoniło do zapoznania się z innymi oferowanymi produktami. Jednak jeśli wśród nich też nie znalazł tego czego potrzebował to ostatecznie opuścił sklep. Właśnie w takich sytuacjach współczynnik odrzuceń może wprowadzać nas w błąd jeśli nie poddamy analizie również innych danych.

Może to świadczyć o brakach w ofercie, nietrakcyjnej formie jej prezentacji czy też brakach w zakresie optymalizacji sklepu choćby w zakresie nawigowania po nim. W takich przypadkach konieczna jest zazwyczaj dlasza dokładna analiza pozwalająca ustalić co było przyczyną opuszczenia przez klienta sklepu. Pozwoli ona ustalić czy faktycznie problemem jest nasza oferta czy też niezadowolenie użytkowników wynika z zaniedbań w zakresie optymalizacji.

Podziel się z innymi tym artykułem...Share on Facebook2Share on Google+1Email this to someone